Skip to main content

Cerita Semasa Cuti Raya 2014


This happened last month. Seriously, saya rasa m.a.l.a.s. betul mau update blog lepas cuti hari tu. Tapi macam sayang pula kalau tidak buat entry. Ba palan-palan la tengok gambar ah.

Alkisahnya kami balik kampung pda hari Sabtu pagi. Singgah kejap di Kinabalu Park untuk lunch. Hehe walaupun saya orang Ranau tapi belum pernah lagi singgah makan di dalam National Park ni. Walaupun kami tau makanan sini MAHAL -_- tapi sebenarnya mau jalan-jalan juga ba tu. Jarang kan dapat jalan-jalan sebab komitmen kerja.



Abaikan orang belakang..hoho..sekali pandang macam d oversea pun ada >_<


Sekali lagi abaikan orang belakang..hikhik

Sampai di kampung lebih kurang pukul 2pm..terharu nampak gerai mama mula beroperasi sudah. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit ba kan.


Jual-jual..


Duriannnnn!! Yuhuuuu..dan memang kenyang makan durian selama di kampung..sedap dan free! hoho

Pandangan depan..sebelah kiri tu ada ruang BBQ..ni sayur-sayuran bukan mama punya ja tapi ada orang kampung lain tumpang juga.


Ini antara sambal paling femes di Sabah ni..bukan sambal tuhau tapi sambal sedap la hoho


Dalam dapur a.k.a satu-satunya ruang gerai untuk simpan barang-barang. Yg sedang masak tu partner mama urus ni gerai. Selain sayur-sayuran & buah-buahan, dorang jual kuih, sayap & buntut panggang sama mee basah. Sedap & murah. Boleh lawan kedai punya juga I told you ^_^


Haha menyempat jap..rajin saya jalan dari rumah ke gerai..at least ada juga fat kena bakar..


Next day, family day! Shortly, hari keluarga ni khas untuk keturunan Kingawan, anak-anak beliau sampai ke cucu cicit pipit semua la. Tapi ramai tiada ni sebab tidak dapat cuti atau ada urusan lain.

Cerita dari gambar ja la ahhh.


With cousin Sofiah..dulu-dulu kerempeng juga ni tapi sekarang byk isi sudah..err atas faktor umur & persekitaran? Haha


Ini kek nenek saya (Tungkiou Kingawan)..ada 6 siblings, beliau anak ke-3.


Best kan tempat kumpul ni..aunty Mistrine punya rumah nun di atas bukit..


The main agenda of the day. Sambut birthday Baki Radin & Inan Kiou. Dalam 6 siblings tu tinggal dorang dua lagi yg masih hidup. God bless them. To date Inan sudah berumur 81 tahun & Baki sudah berumur 80 tahun. Lucunya Baki Radin is the youngest from 6, Inan yg ke-3 so means ada 2org lagi atas dia..tapi beza umur dorang 1 tahun saja kunun..Tapi IC dorang memang kena buat-buat ja tahun lahir tu..well known juga kan..sebab birth cert tiada sudah..


Potong kek..


Ini lagi 3 orang paling tua dalam generasi Kingawan sekarang. Yg nenek sebelah Baki Radin tu dia punya wife.


Gambar-gambar dulu..ini keturunan Inan Kiou sebab bapa saya saturang ja anak dia, so kami sajalah keturunan dia..tapi sadly me n hubby ja dapat pigi..


Ini keturunan sebelah Nenek Bolinih, beliau sudah meninggal laaama dulu..Kakak inan. Nenek Bolinih ada 2 anak ja..


Ini keturunan Baki Radin. Paling ramai la ni sebab anak-anak beliau ada 7 orang. Tapi ini pun masih ramai tiada dalam gambar.


Ini semua generasi ke-3. Cousins mazens..Kalau semua ada mau cari tempat yang lebih besar ni..


Menu of the day. Pot luck jewww..

Summary: Happy balik kampung. Soooo happy jumpa mama, bapa, adik-adik & church members. Happy jumpa keluarga besar walaupun baru mau get close and some baru mau kenal. May God bless us all.


"Sayangilah keluarga anda" :D


Comments

Popular posts from this blog

Short Vacay in KL

Hubby and I  went on short trip to KL on 13th - 15th March. But actually hubby was already in KL for work from 10th March so I was only followed him there on 13th. It was very short and tiring vacation but we still enjoyed the moment so much.. It was my first time arrived at Klia2, it was quite spacious but I still can find direction easily as there were enough signboards to follow.  I went directly to 1 Utama via Skybus. It took me about an hour to reach there. I went here for dinner with my sister who worked at The Curve. This kafe is located at Ikano (IPC), just opposite the The Curve building. Creative menus' book. I ordered the Traditional Mien Fen Guo. and drink the soy milk as I felt gastric was attacking :( My food! It was tasty enough, licin juga la sa makan. Hoho This was my sister's. If not mistaken, it was dried...mien. Cant recall the exact name. The sauce was perfect! After dinne...

The Moments from 2013 Street Food

1. Chicken rice at Kedai Kopi Chung Wah, Melaka This is one of the best chicken rice i ever tasted. I can still feel the softness of both the rice ball & meat, as well as the heavenly taste. The shop was small and not exclusive at all, but i bet all the food lover know this place. We ordered twice :D 2. Jonker 88, Melaka Laksa Baba kahwin Nyonya, if I remembered well that was the name. It's soooooo Good!! Pls ignore the plastic bag. This laksa was the besttttt... Will definitely come back..psstt, I think it is at the tip of my tongue now! Sedap sedap.

First entry

Petang semua..sekarang pkul 5.50pm sudah..past 20mins lepas habis keja..masih menunggu hubby datang ambik..hmm mula2 mau singgah supermarket Sunny utk beli bahan2 kek batik special macam dlm blog  Ana  tapi tiada keta pla..harap2 weekend dpt pg cari...hehe ni la rupa kek batik tu..sedapp dan senang! :)