Skip to main content

Tingkatkan Sistem Imun Anak Secara Semulajadi

Breastfeed baby selama 6 bulan sudah. Memang yakin sistem imun baby sudah terbentuk dengan baik. Tapi lepas 6 bulan kena makan solid food, jadi mula ada masalah susah poo-poo etc. Senang flu pula. Ibu-ibu mesti risau, jadi jom tingkatkan antibodi baby dengan tips-tips ni.

1. MAKAN LEBIH BANYAK BUAH DAN SAYURAN

Biasanya saya bagi Kinkin makan buah sekali sehari. Biasa bagi red apple, pisang atau betik. Tapi petua dari mil, kalau buah tu sudah dipotong lepas tu simpan dalam fridge, jangan bagi baby makan. Paling bagus yang masih fresh potong terus bagi baby. Kecuali red apple la, cuma pastikan jangan terlalu sejuk. Tak bagus untuk perut baby. Kadang-kadang bagi jus oren yang fresh.

Sayuran pula boleh campur sekali dalam bubur. Saya blend sikit pakai sudu supaya Kinkin senang telan.

2. MAKANAN TINGGI PROTEIN

Protein memang sangat-sangat penting untuk pertumbuhan baby. Biasanya bubur Kinkin wajib ada daging atau ikan setiap hari. Kadang-kadang bagi telur ayam kampung yang berkualiti. Tapi sikit-sikit la sebab mau elak alergik juga.

Kebanyakan makanan tinggi protein juga mengandungi zat seperti zinc, iron, magnesium, kalsium dan vitamin E yang membantu menguatkan sistem pertahanan tubuh baby.

Beli daging yang masih fresh ya. Lagi bagus beli di pasar mingguan daripada daging sejukbeku di supermarket.

3. AMBIL SUPLEMEN PROBIOTIK DAN PREBIOTIK

Kalau bakteria baik dalam sistem kumuh baby tinggi, sistem imun pun baik. Nutrien pun lebih senang diserap. Untuk anak yg sudah berumur 2 tahun ke atas bolehlah bagi yogurt. Untuk baby kena lebih makan buah.

Makanan yang kaya dengan prebiotik ialah pisang, bawang putih, soya dan bijirin lengkap.

4. JADIKAN AKTIVITI LUARAN SEBAGAI HABIT

Anak yang aktif badannya lebih kuat dan antibodi tinggi. Lagipun sumber Vitamin D dari sinaran cahaya matahari juga penting untuk mengurangkan risiko jangkitan penyakit.

Kinkin baru 10 bulan, tapi setiap pagi dan petang bawa keluar untuk relaks. Biar dia didedahkan dengan aktiviti luar sejak kecil jadi bila besar sikit nanti mudah diajak bermain di luar.

5. TIDUR YANG BERKUALITI

Kurang tidur menyumbang kepada sistem pertahanan tubuh yang lemah dan melambatkan proses penyembuhan jika jatuh sakit.

Pastikan anak-anak cukup tidur ya. Biasanya anak yang dihantar ke taska lebih senang sakit sebab dorang kurang tidur tu, sebabnya banyak aktiviti mau buat. Kalau tiada pilihan lain pastikan anak tidur secukupnya pada waktu malam la.

Jaga diet seimbang dan gaya hidup sihat anak untuk boost sistem imun dan antibodi!

My source of reading: Parenthood Magazine Aug'16

Comments

Popular posts from this blog

Short Vacay in KL

Hubby and I  went on short trip to KL on 13th - 15th March. But actually hubby was already in KL for work from 10th March so I was only followed him there on 13th. It was very short and tiring vacation but we still enjoyed the moment so much.. It was my first time arrived at Klia2, it was quite spacious but I still can find direction easily as there were enough signboards to follow.  I went directly to 1 Utama via Skybus. It took me about an hour to reach there. I went here for dinner with my sister who worked at The Curve. This kafe is located at Ikano (IPC), just opposite the The Curve building. Creative menus' book. I ordered the Traditional Mien Fen Guo. and drink the soy milk as I felt gastric was attacking :( My food! It was tasty enough, licin juga la sa makan. Hoho This was my sister's. If not mistaken, it was dried...mien. Cant recall the exact name. The sauce was perfect! After dinne...

The Moments from 2013 Street Food

1. Chicken rice at Kedai Kopi Chung Wah, Melaka This is one of the best chicken rice i ever tasted. I can still feel the softness of both the rice ball & meat, as well as the heavenly taste. The shop was small and not exclusive at all, but i bet all the food lover know this place. We ordered twice :D 2. Jonker 88, Melaka Laksa Baba kahwin Nyonya, if I remembered well that was the name. It's soooooo Good!! Pls ignore the plastic bag. This laksa was the besttttt... Will definitely come back..psstt, I think it is at the tip of my tongue now! Sedap sedap.

First entry

Petang semua..sekarang pkul 5.50pm sudah..past 20mins lepas habis keja..masih menunggu hubby datang ambik..hmm mula2 mau singgah supermarket Sunny utk beli bahan2 kek batik special macam dlm blog  Ana  tapi tiada keta pla..harap2 weekend dpt pg cari...hehe ni la rupa kek batik tu..sedapp dan senang! :)