Skip to main content

TERINGIN KURUS SELEPAS GEMUK AKIBAT POSTNATAL

Tips kurus untuk ibu-ibu yang tiada masa bersenam.

Tinggi 150cm. Berat sebelum mengandung 55kg. Trimester ketiga berat naik sehingga 75kg. Selepas beranak berat 64kg. Baby chubby kot? Emm 2.75kg ja. Hampir setahun rasa badan langsing tinggal angan-angan.

Atas ni kisah gemuk saya. Tak kisah pun semasa mengandung berat naik berkilo-kilo yang penting baby dalam perut sihat. TAPI bila ditegur masih GEMUK selepas beranak tu terasa la hati. Masih muda, anak baru satu tapi bila pigi mall kena panggil "aunty" oleh salesman yang umur nampak sebaya. Goodness~

Semasa artikel ni ditulis, berat saya 53kg. Peha sudah kurang berlaga, jeans lama pun sudah boleh muat, double chin semakin hilang, lesung pipit kembali jelas (masa gemuk dulu hampir-hampir tidak nampak ditelan pipi chubby) dan paling best body shape kerengga semakin menjadi kenyataan. 😄

Tips saya senang ja. Tapi memang perlu disiplin la.

1. MINUM AIR SECUKUPNYA

Ni paling basic. Ingat ja, berat 25kg kena minum 1 liter air. Lebih baik isi botol minuman berbanding minum pakai cawan. Sebab boleh monitor berapa banyak sudah minum air. Kalau menyusukan baby kena minum lebih banyak air, sekurang-kurangnya lebih1 liter.

Kalau cukup air, membuang pun senang. Usus pun bersih. Jadi tiada alasan perut buncit sebab bahan kumuh terkumpul dalam badan.

2. JAGA MAKAN DAN MINUM

Hampir setiap hari saya makan nasi putih dengan sup sayur. Sup tu ada sikit daging ja. Makan malam ada goreng-goreng sikit tapi biasanya hanya 1 hidangan. Lain-lain sayur ja. Ini hidangan semasa saya belum bekerja.

Lepas ja habis pantang, saya start minum kopi semula. Tapi setiap hari cuma 1 cawan la sebab baby masih menyusu badan sepenuhnya. Segala jenis kopi saya bedal, 3in1 pun ambik. Biasanya untuk minum petang la, sekali dengan berkeping-keping biskut.

Saya cuma lunch dan minum petang. Sebelum dinner makan buah. In between minum air kosong ja.

Lepas kembali bekerja saya lunch macam biasa, bedal apa-apa ja tapi tiada minum petang. Fokus kerja ja. Kalau lapar makan biskut dalam 4 keping sudah cukup. Kopi pula saya pilih yang tidak bergula, jangan lupa pengambilan gula wajib monitor baik-baik.

3. BREASTFEEDING, BREASTFEEDING, BREASTFEEDING

Ada ibu yang kurus dengan cepatnya sebab bf. Tapi saya ambik masa agak lama. Lagipun saya memang tidak bersenam. Tapi walaupun progres agak lambat, husband masih perasan perubahan fizikal saya. Haha~

Cuma jangan melantak sembarangan walaupun cepat lapar selepas baby bf. Kalau sudah biasa, lunch nasi dengan minum petang tu sudah cukup. Jangan diet yaa, baby kan mau dapat semua nutrien.

4. PILIH SARAPAN YANG TEPAT

Sebab saya memang tiada bersenam, jadi fokus pada pemakanan. Biasanya untuk sarapan saya minum susu high protein. Bancuh dengan fresh milk atau horlics, tuang ke semangkuk besar cornflakes atau diminum bersama bread, tahan lapar sampai tengah hari. Kadang-kadang kalau banyak kerja, awal la lapar tapi masih pada tahap minima.

5. LAST BUT NOT LEAST..PERUT MASIH BUNCIT?

Saya punya babat (perut buncit) selepas beranak memang masih ada. Tapi semakin kempis semasa artikel ni ditulis. Saya add on lecithin sebab boleh pecahkan lemak. Jadi rupanya masih ada suplemen? Terpulang pada keperluan. Lagipun selepas ambik lecithin saya lebih cepat kenyang dan lambat lapar semula.

Pilihlah mana-mana suplemen lecithin yang anda percayai di pasaran. Saya pilih lecithin Shaklee.

Saya tiada bersenam ya.. tapi semakin kurus. Kalau saya boleh, anda pun boleh.

Comments

Popular posts from this blog

Short Vacay in KL

Hubby and I  went on short trip to KL on 13th - 15th March. But actually hubby was already in KL for work from 10th March so I was only followed him there on 13th. It was very short and tiring vacation but we still enjoyed the moment so much.. It was my first time arrived at Klia2, it was quite spacious but I still can find direction easily as there were enough signboards to follow.  I went directly to 1 Utama via Skybus. It took me about an hour to reach there. I went here for dinner with my sister who worked at The Curve. This kafe is located at Ikano (IPC), just opposite the The Curve building. Creative menus' book. I ordered the Traditional Mien Fen Guo. and drink the soy milk as I felt gastric was attacking :( My food! It was tasty enough, licin juga la sa makan. Hoho This was my sister's. If not mistaken, it was dried...mien. Cant recall the exact name. The sauce was perfect! After dinner

Wawasan 2020 & Covid19

Been so long since last blogging. Its 2021 now, the so called Wawasan 2020 has passed with the global pandemic Covid19 which had taken a toll economically, socially, health, death rates worldwide.  Syukur juga sa masih bekerja sebab kategori essential services, jadi masih ada demand kerja kami. Tiada pemotongan gaji walaupun ada masa kerja di rumah (WFH) dan sempat kena kuarantin juga. Syukurla semua ok. Healthwise, hari-hari sa consume Vitamin C untuk boost immune system. Semestinya Shaklee Sustained Release Vitamin C yg menjadi pilihan hati. Honestly, awal tahun 2020 sa masih beli vit C di pharmacy yg 10 biji soluble tu sebab senang dapat. Sa ada cubuk2 Shaklee Vit C tapi OOS masa tu. Lama-lama bila balik2 beli yg 10 biji tu, sa rasa sayang dari segi bajet (RM15 x 10) hanya 10 hari kalau hari2 makan. Kalau 1bulan? Rasa tidak berbaloi sungguh. Lagipun dlm fasa berjimat cermat (MCO sudah bermula) jadi berusaha cari suplemen yg BERKESAN, SELAMAT dan JIMAT.  Start Oct'20 sa consume b

Cerita Suka Duka Bisnes Shaklee

Bercampur baur perasaan bila ingat-ingat balik kenangan masa mula2 buat bisnes Shaklee. Awal-awal dulu tiada transport sendiri dan sa jarang simpan ready stock, bila ada order sa cari runner utk beli di branch & COD sm customer. Kalau jual harga non member, ada la suku atau kdg2 half profit bagi runner; belajar berbagi rezeki. Syukur jg runner yg sa pernah berurusan cukup jujur & amanah. God bless you bro! Dari penampang, ke seluruh Kota Kinabalu. Pernah juga minta runner datang ambil stok dari church sebab customer mau urgent masa tu. Bangga dgn kepelbagaian org Sabah, semua pun sporting habis.  Ada jg customer request order dulu tapi belum byr, sebab kawan2 jg jadi sa beli dulu guna duit sendiri. Sekalinya last minit cancel orderšŸ¤£ berhuhuhu sajalah dan berusaha jual balik sm org lain. Lesson learnt. Jadi jgn heran kalau sa minta payment dlu, kecuali COD lašŸ˜ Pernah dapat customer jauh dari Aussie beli bbrp kotak Nutriferon utk anak dia yg ada eczema. Tapi bila dia repeat ord